Kratki Internet bonton

     
     

Iako je netiquette skup pravila koji stalno nastaje, već danas predstavlja zadovoljavajuću količinu uputa kako bi rad u online sredini bio jednostavniji i prihvatljiviji svim sudionicima.

U obzir treba uzeti da pravila ponašanja nisu jednaka za, primjerice korisničke grupe (news grupe) ili chat servise. Na primjer, u elektroničkoj pošti ili korisničkoj grupi, nepristojno je rabiti kratice poput CU (see you – vidimo se), dok u chat servisima, takve kratice ne znače nepristojnost i nepoznavanje pravila uporabe.

Slijedi nekoliko općenitih uputa kako bi vaše snalaženje u online prostoru bilo što jednostavnije. Držeći se ovih uputa, ostavit ćete dojam obrazovanog korisnika s visokom razinom kulture u online okruženju.

Upute za elektroničku poštu

  • Uzmite u obzir da komunikacija elektroničkom poštom nije potpuno sigurna te dobro razmislite o važnosti i osjetljivosti podataka koje tako šaljete. Uspješan način da osigurate svoju komunikaciju elektroničkom poštom je korištenje različitih metoda hardverskog ili softverskog kodiranja.

  • Ako ste primili elektroničku poruku od nekoga, te je nekome prosljeđujete, nikada ne mijenjajte njezin sadržaj. Osobito, ako je poruka bila upućeno osobno vama, prije svake javne objave, trebali biste zatražiti dozvolu autora te poruke. Umjesto objave cijele poruke, možete istaknuti samo važne dijelove. Ne zaboravite naznačiti tko je autor te poruke.

  • Kao internetski korisnik vjerojatno ste se susreli s tzv. „lancima sreće” – grupnim porukama u kojima se od vas traži da ih proslijedite na više različitih adresa. Nikada to ne činite. Slanje i stvaranje ovakvih poruka načelno je zabranjeno. Drugi korisnici mogu vas prijaviti davatelju internetskih usluga ili sistemskom administratoru, što može završiti zabranom korištenja nekih izvora Interneta, ili čak i ukinućem pristupa Internetu.

  • Obratite pozornost na autorska prava svih materijala koje dostavljate elektroničkom poštom. Povrijedite li autorska prava sukobit ćete se sa zakonom koji vrlo jasno štiti autorska djela.

  • Dobro je na kraju elektroničke poruke uključiti i dva-tri reda s vašim kontaktnim podacima, adresom elektroničke pošte ili web sjedištem. To može služiti kao vaša digitalna posjetnica i olakšati komunikaciju.

  • Nikada u komunikaciji ne koristite isključivo velika slova. TO OSTAVLJA DOJAM KAO DA VIČETE NA NEKOGA.

  • Svoje poruke pokušajte držati sažetima – što su poruke duže (osobito ako im još prilažete neke dokumente, slike i slično), duže je vrijeme potrebno za njihovo preuzimanje, a time i cijena za krajnjeg korisnika – budući da još uvijek većina korisnika Internetu pristupa preko sporijih „dial up” veza.

  • Ne šaljite spam (neželjenu poštu) ljudima ili tvrtkama koji to nisu zatražili.

  • Na kraju, ali ne najmanje važno – uvijek imajte na umu da komunicirate s drugim ljudskim bićem. Osobitu pozornost obratite komunikaciji s ljudima iz zemalja koji pripadaju drugačijim kulturama. Jezik, kultura i ostali običaji nešto su što svakoga od nas čini posebnima i to treba poštovati. Znajte da nemaju svi jednak smisao za humor i rječnik kao vi. Također, vodite računa o uporabi različitih oblika datuma. Primjerice 8.11. u Hrvatskoj označava 8. dan mjeseca studenog, dok u SAD-u to označava 11. dan mjeseca kolovoza. Budite oprezni i suzdržani u uporabi sarkazama u komunikaciji elektroničkom poštom.

Upute za grupnu komunikaciju

  • Sva pravila navedena za elektroničku poštu vrijede i ovdje - na forumima, korisničkim grupama (newsgrupama), listama poruka (mailing listama),...

  • Prije nego što na forumu, mailing listi ili bilo kojem drugom alatu nešto objavite, bilo bi dobro da ih pratite barem mjesec dana. Tako ćete se upoznati s prihvaćenim načinom komunikacije i pravilima ponašanja grupe.

  • Većinu sadržaja koju ljudi objave, treba promatrati tako da ti sadržaji, kao i iznesena stajališta predstavljaju njihovo osobno, a ne mišljenje tvrtke, udruge i ustanove za koju rade. Dakako, postoje i izuzeci, ali oni su jasno istaknuti.

  • Držite se teme razgovora. Neka vaši doprinosi budu sažeti i jasni. Ni u kom slučaju ne šaljite poruke kako biste se pokušali neprimjereno istaknuti. Česta pogreška početnika je ukazivanje na tuđe pravopisne greške ili greške u tipkanju. Ne činite to jer ćete time samo ostaviti dojam nezrelog početnika.

  • Ne predstavljate se u ime druge osobe. Osim što može biti kažnjivo, uvelike je nepristojno. Kako biste se zaštitili, koristite digitalni potpis, različite certifikate ili PGP, „elektronički otisak prsta”.

  • Mislite li da je članak koji namjeravate objaviti zanimljiv određenom broju grupa, možete ga višestruko poslati („crosspostati”), umjesto da šaljete pojedinačno svakoj grupi. No i tu budite oprezni – više od 5 ili 6 grupa kojima ste namijenili poruku može biti previše.

  • Ovisno o grupi i ljudima na njoj (zato se i preporučuje da prije objave sadržaja neko vrijeme pratite kako grupa funkcionira), možete zatražiti pomoć. Često korisnici računala, mobitela ili računalnih paketa traže pomoć i savjete od iskusnijih ljudi. Postavljanje pitanja koja su već mnogo puta odgovorena ili je odgovor na njih dostupan u priručnicima, moglo bi završiti mrzovoljnim „RTFM” odgovorima. (RTFM - Read The Fine Manual; premda postoji i vulgarno značenje za „F” riječ).

  • Neke mailing liste i korisničke grupe dopuštaju oglašavanje, osobito ako je riječ o uslugama ili proizvodima zanimljivim ljudima koji prate grupu. No, u velikoj većini slučajeva, oglašavanje je kriminalan čin i zbog njega vas mogu kazniti.