Iako je netiquette skup pravila koji stalno nastaje, već danas predstavlja
zadovoljavajuću količinu uputa kako bi rad u online
sredini bio jednostavniji i prihvatljiviji svim sudionicima.
U obzir treba uzeti da pravila ponašanja nisu jednaka za, primjerice
korisničke grupe (news grupe) ili chat servise.
Na primjer, u elektroničkoj pošti ili
korisničkoj grupi,
nepristojno je rabiti kratice poput CU (see you – vidimo se), dok
u chat servisima, takve kratice ne znače nepristojnost i nepoznavanje pravila
uporabe.
Slijedi nekoliko općenitih uputa kako bi vaše
snalaženje u online prostoru bilo što
jednostavnije. Držeći se ovih uputa, ostavit
ćete dojam obrazovanog korisnika s visokom
razinom kulture u online okruženju.
Upute za elektroničku poštu
-
Uzmite u obzir da komunikacija elektroničkom poštom nije potpuno sigurna
te dobro razmislite o važnosti i osjetljivosti
podataka koje tako šaljete. Uspješan način da osigurate svoju komunikaciju elektroničkom poštom je korištenje različitih metoda hardverskog ili softverskog
kodiranja.
-
Ako ste primili elektroničku poruku od nekoga, te je nekome prosljeđujete, nikada ne
mijenjajte njezin sadržaj. Osobito, ako je poruka bila upućeno osobno vama, prije svake javne objave, trebali biste
zatražiti dozvolu autora te poruke. Umjesto
objave cijele poruke, možete istaknuti samo
važne dijelove. Ne zaboravite naznačiti tko je autor te poruke.
-
Kao internetski korisnik vjerojatno ste se susreli s tzv. „lancima sreće” – grupnim porukama u kojima se od vas traži da
ih proslijedite na više različitih adresa. Nikada to ne činite. Slanje i
stvaranje ovakvih poruka načelno je zabranjeno. Drugi korisnici mogu
vas prijaviti davatelju internetskih usluga ili sistemskom administratoru, što može
završiti zabranom korištenja nekih izvora Interneta, ili čak i ukinućem pristupa Internetu.
-
Obratite pozornost na autorska prava svih
materijala koje dostavljate elektroničkom poštom. Povrijedite li autorska prava sukobit
ćete se sa zakonom koji vrlo jasno štiti autorska djela.
-
Dobro je na kraju elektroničke poruke uključiti i dva-tri
reda s vašim kontaktnim podacima, adresom
elektroničke pošte ili web sjedištem. To može služiti kao vaša digitalna posjetnica i olakšati komunikaciju.
-
Nikada u komunikaciji ne koristite isključivo velika slova. TO OSTAVLJA DOJAM KAO DA VIČETE NA NEKOGA.
-
Svoje poruke pokušajte držati sažetima – što su poruke duže (osobito ako im još prilažete neke dokumente, slike i slično),
duže je vrijeme potrebno za njihovo
preuzimanje, a time i cijena za krajnjeg korisnika – budući da još uvijek većina korisnika Internetu pristupa preko sporijih „dial up” veza.
-
Ne šaljite spam (neželjenu poštu) ljudima ili tvrtkama koji to nisu zatražili.
-
Na kraju, ali ne najmanje važno – uvijek
imajte na umu da komunicirate s drugim
ljudskim bićem. Osobitu pozornost obratite komunikaciji s ljudima iz
zemalja koji pripadaju drugačijim kulturama.
Jezik, kultura i ostali običaji nešto su što svakoga od nas čini posebnima i to treba poštovati.
Znajte da nemaju svi jednak smisao za humor i
rječnik kao vi. Također, vodite računa o uporabi različitih
oblika datuma. Primjerice 8.11. u Hrvatskoj označava 8. dan mjeseca studenog, dok u SAD-u to označava 11. dan mjeseca kolovoza. Budite oprezni i suzdržani u uporabi sarkazama
u komunikaciji elektroničkom poštom.
Upute za
grupnu komunikaciju
-
Sva pravila navedena za elektroničku poštu vrijede i ovdje
- na forumima, korisničkim grupama (newsgrupama),
listama poruka (mailing listama),...
-
Prije nego što na forumu, mailing listi ili
bilo kojem drugom alatu
nešto objavite, bilo bi dobro da ih pratite barem mjesec dana.
Tako ćete se upoznati s prihvaćenim načinom komunikacije i pravilima ponašanja grupe.
-
Većinu sadržaja koju ljudi objave, treba
promatrati
tako da ti sadržaji, kao i iznesena stajališta predstavljaju njihovo osobno, a ne mišljenje tvrtke, udruge i
ustanove za koju rade. Dakako, postoje i izuzeci, ali oni su jasno istaknuti.
-
Držite se teme razgovora. Neka vaši doprinosi budu sažeti i jasni. Ni
u kom slučaju ne šaljite poruke kako biste se pokušali
neprimjereno istaknuti. Česta pogreška početnika je ukazivanje na tuđe pravopisne greške ili greške u tipkanju. Ne činite to jer ćete time samo ostaviti dojam nezrelog početnika.
-
Ne predstavljate se u ime druge osobe. Osim što može biti kažnjivo,
uvelike je nepristojno. Kako biste se zaštitili, koristite digitalni potpis, različite certifikate ili PGP, „elektronički otisak prsta”.
-
Mislite li da je članak koji namjeravate objaviti
zanimljiv određenom broju grupa, možete
ga višestruko poslati („crosspostati”), umjesto
da šaljete pojedinačno svakoj grupi. No i tu budite oprezni – više od 5 ili 6 grupa kojima ste namijenili poruku može biti previše.
-
Ovisno o grupi i ljudima na njoj (zato se i preporučuje da prije objave sadržaja neko vrijeme pratite kako grupa funkcionira), možete zatražiti pomoć. Često korisnici računala, mobitela ili računalnih paketa traže pomoć i savjete od iskusnijih ljudi. Postavljanje pitanja koja su već mnogo puta odgovorena ili je odgovor na njih dostupan u priručnicima, moglo bi
završiti mrzovoljnim „RTFM” odgovorima. (RTFM - Read The Fine Manual; premda postoji i vulgarno značenje za „F” riječ).
-
Neke mailing liste i korisničke grupe dopuštaju oglašavanje, osobito ako
je riječ o uslugama ili proizvodima zanimljivim ljudima koji prate grupu. No, u velikoj većini slučajeva, oglašavanje
je kriminalan čin i zbog njega vas mogu
kazniti.
|