Uvod

U prethodnom modulu govorili smo o nastavnim materijalima koje sami možete napraviti. Međutim, postoje i drugi načini.

Na Internetu postoji mnogo gotovih materijala za obrazovne svrhe koji su objavljeni po otvorenim licencama i koje možete koristiti. Oni se zovu otvoreni obrazovni sadržaji (Open Educational Resources – OER).

Ovisno o licenci koju je odabrao autor, svi mogu besplatno koristiti, uređivati, kopirati i distribuirati te materijale za svoje vlastite potrebe. Time autor tečaja ne mora više individualno i dugotrajno raditi na razvoju nastavnih materijala, nego to vrijeme može potrošiti na stvaranje dobrog didaktičkog projekta, a i smanjuju se troškovi jer više nije potrebno kupovati alate za izradu nastavnih materijala.

Vrednovanje nastavnih materijala na Internetu

Prilično je lagano pronaći informacije o ovoj temi. No, da bismo se uvjerili kako je sadržaj pouzdan i relevantan te da se smije preoblikovati, važno je znati koje elemente moramo uzeti u obzir prilikom vrednovanja. Prije korištenja već dostupnih podataka, morate provjeriti:

  • njihovu pouzdanost (možete li identificirati autora, što je njegova/njezina specijalnost)
  • dozvole za uporabu i preoblikovanje (smijete li kopirati, distribuirati sadržaje)
  • njihovu dostupnost (možete li pristupiti sadržajima bez kreiranja dodatnih korisničkih računa/prijava ili posebnog softvera).

Dobro odabrani nastavni materijali će:

  • omogućiti dobru ravnotežu između sadržaja i aktivnosti učenika. 
  • vas obraniti od pravila: “sadržaj je sve”. Zahvaljujući efikasnom odabiru materijala tečaj neće biti pretrpan sadržajem i učenik će dobiti samo one članke i poglavlja iz literature koji su potrebni za izvršenje zadatka ili planiranje projekta.
  • onemogućiti dodavanje nastavnih materijala koji nisu važni za zadatke (što je jedna od najvećih pogrešaka u kreiranju tečaja). Voditi se pravilom “ovaj video je izvrstan, dodat ću ga tečaju” nije dobro ako film ničim ne doprinosi ili je ponavljanje informacije koja se već nalazi u članku. Ako uz film nema upute (npr., pogledajte film i kritički se osvrnite na prezentirane tvrdnje), vrijeme koje učenici potroše na gledanje je uglavnom protraćeno i moglo se iskoristiti za izvršenje zadataka kreiranih za tečaj.

Pri odabiru nastavnih materijala također je važno održavati dobar omjer između statičkih sadržaja i multimedije. Dostupnost raznih formata dopušta kreiranje višekanalnih sučelja (statički tekstovi, grafike, fotografije, filmovi, audio datoteke i podcasti, simulacije, animacije, itd) koje mogu doprinijeti raznovrsnosti tečaja i imati pozitivan utjecaj na učenikovu recepciju sadržaja.

Preoblikovanje  resursa

U kontekstu otvorenih obrazovnih sadržaja, preoblikovanje tuđih nastavnih materijala zahtijeva njihovu lokalizaciju. Lokalizacija se odnosi na proces uzimanja materijala razvijenih za jedan kontekst i njegovu prilagodbu za uporabu u drugim kontekstima. Ti konteksti mogu, na primjer, biti geografski, pedagoški, politički ili tehnički. Lokalizacija obuhvaća više od pukog prijevoda materijala na lokalni jezik ili zamjene fotografije koja odražava kulturu. Lokalizacija je u samoj srži procesa otvorenih obrazovnih sadržaja – ona je primjer raznovrsnosti, otvorenosti i ponovne iskoristivosti.

Bez obzira gdje živite ili što poučavate, kad mijenjate otvorene i besplatne materijale za vlastitu uporabu, u stvari lokalizirate materijale. Mnogo je razloga zašto obrazovni djelatnici i učenici lokaliziraju materijale. Evo nekoliko primjera:

  • da bi ih prilagodili određenom nastavnom stilu ili stilu učenja
  • da bi ih prilagodili za različite stupnjeve obrazovanja
  • da bi ih prilagodili različitim disciplinskim uvjetima
  • da bi ih prilagodili različitim obrazovnim okruženjima
  • da bi ih prilagodili učenicima s različitim potrebama
  • da bi ih prilagodili kulturološki
  • da bi ih prilagodili specifičnoj pedagoškoj potrebi
  • da bi ih prilagodili školskom ili državnom standardiziranom kurikulumu

Ono što je zajedničko svim ovim primjerima je prerada materijala za specifične nastavne potrebe i specifične potrebe u učenju. Proces lokalizacije otvorenih obrazovnih sadržaja je osnažujuća aktivnost: oni koji rabe materijale mogu ih promijeniti kako žele. Materijali u repozitoriju otvorenih obrazovnih sadržaja kao što je OER Commons se razlikuju od materijala izdavača. Otvoreni obrazovni materijali najčešće imaju licence s uvjetima korištenja po kojima se smiju raditi prilagodbe za nastavne potrebe i potrebe učenja. Većina izdavačkih materijala se ne može mijenjati.

Ako materijale iz repozitorija otvorenih obrazovnih sadržaja koje prilagodite kako vam odgovara poslije ponovo podijelite sa svima, zapravo provodite OER proces. Istovremeno i lokalizirate materijale prema svojim potrebama i dajete besplatno drugim obrazovnim djelatnicima i učenicima širom svijeta. Ako i vi podijelite novonastale materijale time pomažete u razumijevanju kako se materijali mogu prilagođavati.  [s Connexions: http://cnx.org/content/m15222/latest ]

Objavljivanje nastavnih materijala na Internetu

Materijali koje kreirate i podijelite su vrijedni resursi za uporabu ili nadogradnju. Oni pomažu da otvoreni obrazovni sadržaji (OER) postanu mjerljiva i održiva praksa.

Dok stvarate materijale za svoje vlastite obrazovne potrebe, može vam biti teško zamisliti na koji način bi netko u drugom dijelu svijeta i u drukčijim okolnostima mogao koristiti vaš materijal. Međutim, ako tijekom stvaranja novih materijala u obzir uzmete sljedeće savjete, to može olakšati proces prilagodbe materijala sljedećoj osobi koja ih poželi prilagoditi za svoju vlastitu uporabu.

Last modified: Friday, 8 November 2013, 3:29 PM