Ishodi učenja
Ishod je fraza (rečenica) o očekivanim rezultatima koji se mogu prikazivati (mjeriti, provjeriti ili vrednovati) nakon odabrane jedinice tečaja (cijelog tečaja, zadatka ili predavanja). Ishod je usmjeren na pojedinačnog polaznika, opisuje njegovo/njezino ponašanje i metodu prezentacije. To je ključni element u svakoj nastavnoj aktivnosti, uključujući i e-aktivnosti.
Zašto je ključan?
Definiranje ishoda pomaže učeniku da shvati što se od njega očekuje, a voditelja/kreatora aktivnosti usmjerava pri odabiru sadržaja, oblika rada ili aktivnosti i metoda pri vrednovanju.
Stoga, definiranje ishoda olakšava posao i učenicima i autorima aktivnosti ili voditeljima tečaja.
Opći i specifični (operativni) ishodi
Opći ishodi se odnose na smjer i radnje, ali ih ne definiraju. Operativni ishodi se izravno odnose na željene učinke ili rezultate radnji, ali istovremeno i definiraju metode provedbe i vrednovanja.
Kako kreirati ishod učenja?
Ishod mora biti jasno i precizno opisan, mora se odnositi na radnje i ponašanje te mora biti mjerljiv u kategorijama vrijeme, mjesto, količina, učestalost itd. Također, treba biti osmišljen prema SMART (specific, measurable, attainable, relevant, time framed) kriterijima – to jest, mora biti konkretan, mjerljiv, ostvarljiv, svrsishodan i vremenski ograničen. “S” iz kratice se također može odnositi na Student-centred, usmjeren na učenika (uz naglasak da ishodi moraju precizirati radnje učenika, a ne voditelja).
Pravilno formuliran ishod:
- sadrži opise znanja ili vještina koje učenik treba usvojiti. Ne treba ih miješati s opisom izvedenih zadataka ili opisom sadržaja ili materijala
- definira uvjete pod kojima se treba ostvariti
- koristi aktivne glagole koji opisuju željena ponašanja (kao u donjem prikazu):
Tablica koja objašnjava sliku Revidirana Bloomova taksonomija ishoda učenja:
ENGLESKA VERZIJA |
HRVATSKA VERZIJA |
Lower order thinking skills |
Niže razine razumijevanja |
Higher order thinking skills |
Više razine razumijevanja |
Remember define, describe, find, identify, label, list, locate, match, name, outline, point to, select, show, state, study |
Znanje Definirati, opisati, prepoznati, identificirati, označiti, nabrojati, pronaći, povezati, imenovati, izdvojiti, pokazati, odabrati, iskazati, proučiti |
Understand compare, conclude, contrast, define, demonstrate, describe, estimate, explain, identify, interpret, paraphrase, predict, retell, rewrite, summarize, understand |
Razumijevanje Usporediti, zaključiti, razlikovati, definirati, demonstrirati, opisati, procijeniti, objasniti, identificirati, interpretirati, preformulirati, predviđati, prepričati, prevesti, sažeti, razumjeti |
Apply adapt, choose, construct, determine, develop, draw, illustrate, modify, organize, practice, predict, present, produce, select, show, sketch, solve, respond |
Primjena Prilagoditi, odabrati, proizvesti, odrediti, razviti, crtati, ilustrirati, preoblikovati, organizirati, vježbati, predviđati, prikazati, pokazati, riješiti, reagirati |
Analyze analyze, ask, classify, compare, contrast, correlate, diagram, differentiate, edit, examine, explain, group, identify, infer, monitor, observe, order, outline, reason, review, select, sequence, sort, survey |
Analiza Analizirati, pitati, klasificirati, uspoređivati, staviti u odnos, razlikovati, prikazati u dijagramu, uređivati, istraživati, objasniti, grupirati, identificirati, nagledati, promatrati, rangirati, skicirati, argumentirati, provjeriti, odabrati, sortirati, anketirati |
Evaluate assess, choose, compare, conclude, consider, construct, contrast, critique, determine, estimate, evaluate, explain, interpret, justify, prioritize, prove, recommend, relate, summarize, support, test, verify |
Vrednovanje Procijeniti, odabrati, usporediti, zaključiti, razmatrati, konstruirati, staviti u odnos s, kritizirati, odrediti, predvidjeti, vrednovati, objasniti, interpretirati, obrazložiti, preporučiti, dokazati, testirati, sažeti, provjeriti |
Create arrange, collect, combine, compose, connect, construct, coordinate, create, design, develop, explain, formulate, frame, gather, generate, graph, imagine, incorporate, integrate, interact, invent, judge, make, model, organize, plan, portray, produce, publish, rearrange, refine, reorganize, revise, rewrite, summarize, synthesize, test, write |
Sinteza/kreacija Urediti, skupiti, kombinirati, sastaviti, spojiti, konstruirati, kreirati, dizajnirati, razviti, objasniti, formulirati, prikupiti, grafički prikazati, generirati, zamisliti, integrirati, osmisliti, prosuditi, napraviti, modelirati, organizirati, planirati, prikazati, proizvesti, objaviti, preurediti, reorganizirati, sažeti, testirati, pisati, sintetizirati |
Revised Bloom taxonomy of learning objectives, 2001, http://www.learningsolutionsmag.com/articles/1105/ |
Revidirana Bloomova taksonomija, 2001, http://www.learningsolutionsmag.com/articles/1105/ |
Primjer 1: Razlike u formulacijama ishoda
Niža razina razumijevanja |
Viša razina razumijevanja |
Na kraju ovog sata razumjet ćeš prometna pravila. |
Na kraju ovog sata moći ćeš analizirati prometne opasnosti |
Cilj ovog tečaja je predstaviti osnovne koncepte geodetskog mjerenja. |
Po završetku ovog tečaja moći ćete primijeniti osnovne tehnike geodetskog mjerenja prilikom izmjere terena. |
Cilj ovog tečaja je pokazati kako koristiti računalo (opis sadržaja) |
Po završetku ovog tečaja moći ćete koristiti računalo s priključenim mišem i pisačem te pisati i printati tekst (vještine) |
Po završetku ovog sata moći ćete imenovati pravila komunikacije nužna u vođenju vlastite tvrtke (općenito) |
Po završetku ovog tečaja moći ćete kreirati učinkovitu komunikacijsku strategiju biranjem prikladnog sadržaja, medija i organizacijske strukture (posebno se usredotočuju na vještine učenika) |
6 koraka za postizanje ishoda učenja (primjer)
- Korak 1: Definirajte ishod: Po završetku obuke moći ćete obojiti vrtnu klupu.
- Korak 2: Definirajte rezultat: obojena vrtna klupa
- Koraci 3-4: Zapišite radnje i stavite u redoslijed: upoznati se s materijalom, obojiti klupu jednom bojom, koristiti pravu boju za taj materijal, nanijeti boju jednoliko po svim površinama, provjeriti ima li na klupi elemenata za zaštitni premaz.
- Korak 5: definirati kriterije provjere putem osjetila vida i dodira: klupa je obojena jednoliko jednom bojom (ne vidi se stara boja, nema loše obojenih dijelova, površina je bila dobro pripremljena pa se boja mogla jednoliko nanijeti), boja je prikladna za materijal (ne guli se, dobro se prima i ne mrlja elemente u dodiru s klupom), sve površine su jednoliko obojane (100%-na prekrivenost bojom svih elemenata klupe) i nema elemenata zalijepljenih za klupu (dlaka s četki, čepova, lišća, itd.)
- Korak 6: Proces vrednovanja: Mislim da će ishod biti ostvaren kad klupa bude obojena
Vrijeme: 30 minuta.